Sunday 11 August 2013

BANGKIT, JANGAN LEMAH WAHAI DAIE !!!

*jentik*

Sakit tak kena jentik?

Aduh. Tolonglah. Kenapa lembik sangat?

Kenapa lembik sangat? 

Bila orang hina kita, mulalah lemah tak bermaya. 

Bila stalk, diri sendiri kecewa. Kalau dah tahu stalk boleh datangkan kecewa, buat apa nak stalk lagi? Hadoi. 

Bila orang ungkit kisah lepas, melenting macam apa. 

Bila orang nasihat, buat muka. Eh sori sikit, pendakwah pun manusia, bukan malaikat. Apa ingat kita ni ada ilmu banyak sangat ke sampai tak nak dengar nasihat orang lain?

*piat telinga*

Mudah mengalah tu bukan ciri-ciri daie lah. Malah, bukan ciri-ciri mukmin pun. Macam mana nak bawa Islam kalau baru dicemuh sikit, dah menangis sorang-sorang di penjuru bilik? Come on, kena kuat.

Aku, kau, kita, kami, mereka, dia. Semua kena kuat. Cabaran tak akan berhenti datang, jadi kita pun tak ada alasan untuk berhenti melangkah. Biarlah apa orang nak kata, tanamkan sikap husnuzhon dalam hati. Pekakkan telinga dengan cacian. Dalam proses nak bina diri semula, kalau boleh elakkan dulu dengan segala komen yang menjatuhkan. Bukan maksudnya tak nak terima langusng any negative comment, tapi nanti bila hati dah kental sikit, baru kita mulakan langkah kedua, ambil kata cacian sebagai batu loncatan. Nak buat sesuatu, biar step by step. Jangan terus drastik.

Sudahlah. Sekarang ni bukan masalah kenapa orang benci kita. Sebab hubungan kita dengan manusia akan jadi lemah bila kita tak jaga baik-baik hubungan kita dengan Allah. Jadi, check semula camane hubungan kita dengan Allah selama ni. Kalau hubungan kita dengan Allah dah goyah, tak mustahil kecundang ukhwah. Kalau solat tak jaga, wudhuk tak sempurna, lewatkan mandi wajib, pakai tak tutup aurat sempurna, baca Al Quran paling kerap pun seminggu sekali je. Macam mana nak kata diri sendiri pendakwah? Nak mengaku diri sebagai orang beriman tu jauh sekali lah kan.

*baling batu masuk longkang*

So, apa lagi alasan kita nak bagi bila menghadap Allah nanti? Bila diuji sikit, dah lemah tak mampu berdiri.

Somehow, ada perkara, orang tak faham kita, orang tak faham situasi kita, orang tak faham apa yang kita lalui, orang tak faham apa yang kita maksudkan, orang tak faham apa sebenarnya yang kita nak buat. Dan kemudian orang mula assume bukan-bukan. Takkanlah bila orang assume, kita terus tak ada semangat nak melangkah dah? Sedangkan kita ada target sendiri. Kita ada cita-cita sendiri. Kenapa kita mudah mengalah pada kata-kata manusia?

Jujur mengalah itu perlu. Tapi ikut keadaanlah. Mengalah dalam perbalahan, perdebatan, itu digalakkan. Mengalah bila ditimpa ujian, bila gagal dalam peperiksaan, itu boleh pergi terjun bangunan rasanya.

Allah tak ciptakan ujian untuk kita mengalah. Allah ciptakan ujian untuk kita hadapi. Buktikan yang kita tak lemah. Yang lemah itu nafsu, yang kuat itu iman. Latih iman jadi kental, barulah boleh jadi panglima perang!

Sudahlah, jangan nak mengalah sangat dengan emosi sendiri. Selagimana kita yakin Allah itu sebaik-baik pembantu, kita tak akan rasa mengalah itu sebagai satu jalan penyelesaian. Okey?




No comments:

Post a Comment